Prvo na šta putnik treba da obrati pažnju prilikom izbora turističkog aranžmana je ko je organizator putovanja. Samo turistička agencija sa licencom može da bude organizator putovanja. Ako se radi o subagentu, odnosno agenciji koja je posrednik i prodaje tuđe programe, na programu putovanja mora da bude navedeno ko je organizator putovanja, jer je samo organizator putovanja odgovoran za realizaciju putovanja.
Organizator putovanja je obavezan da putniku dostavi opšte uslove i program putovanja. Sa njima putnik mora dobro da se upozna jer su u njima sadržani elementi ugovora između agencije i putnika, dakle prava i obaveze agencije i putnika. Oni moraju da budu u pisanoj formi jer samo tako imaju pravnu snagu. Usmene informacije date na prodajnom mestu ne obavezuju organizatora ako ne postoje i u programu i opštim uslovima putovanja.
Program putovanja mora da sadrži sledće podatke: naziv organizatora putovanja, broj i datum izdavanja licence, mesto i datum početka i završetka putovanja, opis odredišta putovanja i periode boravka sa datumima, ako je boravak u delovima, podatke o vrsti prevoza i karakteristike prevoznog sredstva, podatke o vrsti i lokaciji smeštajnog objekta, kategoriju prema važećim propisima zemlje u kojoj se objekat nalazi, odnosno nivou komfora, vrsti i načinu usluživanja obroka, ukupnu cenu putovanja i usluge koje su obuhvaćene tom cenom, kao i iznose taksi i naknada koje se odnose na određene usluge a nisu uključene u cenu putovanja (npr. troškovi izdavanja vize, aerodromske takse i sl.), eventualne posebne obaveze putnika koje su uslov za realizaciju putovanja (npr. uslovi za dobijanje vize, rokovi za podnošenje dokumentacije, obavezne vakcinacije i sl.) i minimalan broj putnika ako je to uslov za realizaciju putovanja, kao i krajnji rok za obaveštavanje putnika za slučaj otkazivanja koji ne može biti kraći od pet dana pre dana polaska.
Organizator putovanja mora da obezbedi program putovanja u pismenoj formi i da ga se pridržava. To znači da on mora da izvrši sve usluge koje određeni aranžman obuhvata, a što je naveo u programu putovanja, sem onih koje su naznačene kao fakultativne i za koje se vrši posebno ugovaranje (npr. izleti). Pored programa putovanja, koji bi putnik trebalo u pismenoj formi da dobije, važno je da se upozna i sa opštim uslovima putovanja, jer su u opštim uslovima putovanja precizirane obaveze i prava agencije i putnika i u slučajevima korekcije cena, otkazivanja aranžmana od strane putnika sa visinama naknade I rokovima, obaveze agencije u slučaju da ona otkaže polazak, uslovi izmene programa, rokovi za reklamaciju. Izmene programa putovanja moguće su samo ako su u pitanju vanredne okolnosti na koje organizator nije mogao da utiče. Troškove koji su time nastali snosi organizator, a smanjenje troškova ide u korist putnika. Zamena ugovorenog smeštaja može da se vrši samo za objekte iste ili više kategorije u ugovorenom mestu smeštaja, a eventualnu razliku u ceni snosi organizator.
U slučaju da organizator putovanja ne izvrši usluge onako kako se to obavezao programom i opštim uslovima putovanja, putnik u roku od osam dana od dana završetka putovanja može da stavi prigovor (reklamaciju) organizatoru putovanja. Putnik može da traži srazmerno snižavanje cene odnosno povraćaj novca za deo neizvršenih usluga. Takođe, ima pravo i na nadoknadu štete (materijalne i nematerijalne) koju je pretrpeo zbog neizvršenja programa putovanja. Agencija, odnosno organizator putovanja obavezan je da srazmerno snizi cenu odnosno da vrati putniku novac u iznosu koji je srazmeran neizvršenim uslugama (naravno, ako je prigovor osnovan) u roku ne dužem od 15 dana od dana podnošenja reklamacije.
Putnik koji smatra da se agencija nije pridržavala programa putovanja, a agencija mu za neizvršene usluge nije u propisanom roku vratila novac, može da se obrati turističkoj inspekciji i da podnese prijavu. U takvim slučajevima turistički inspektor, nakon utvrđivanja činjenica, podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka protiv agencije zbog nepridržavanja programa putovanja i neizvršavanja usluge, kao i zbog toga što putnik nije bio obeštećen u propisanom roku..
Turistička inspekcija utvrđuje da li ima osnova za srazmerno sniženje cene aranžmana odnosno da li se agencija pridržavala programa putovanja i da li je putniku u roku vratila novac, a utvrđivanje iznosa za obeštećenje putnika, kao i iznosa za naknadu štete utvrđuje se u redovnom sudskom postupku.
Putnici se turističkoj inspekciji najčešće žale ako nisu bili smešteni u ugovorenom hotelu, ako lokacija hotela ne odgovara onoj navedenoj u programu putovanja, ako nivo usluge i način usluživanja obroka nisu u skladu sa programom putovanja. Takođe, u praksi su česta kašnjenja čartera, što onda dovodi u pitanje realizaciju programa putovanja u celosti. Turistička inspekcija je dužna da reaguje na svaku prijavu, da utvrdi činjenice i da u skladu sa svojim ovlašćenjima, preduzme odgovarajuće mere.
Turistička agencija - organizator putovanja koja je više od dva puta prekršajno kažnjena za neizvršenje ili nepotpuno izvršenje usluga obuhvaćenih programom turističkog putovanja gubi licencu. Akt o oduzimanju licence donosi resorni ministar.