Mitovi o ishrani
Prikaz rezultata 1 do 3 od ukupno 3
  1. #1

    Mitovi o ishrani

    Dosada ste čuli gomilu savjeta za bolji izgled, zdravlje, ten i sl. Nemojte piti alkohol, uzimajte vitamine, izbjegavajte jaja. Sve i sami znate, no da li je to istina?!

    Ne mora biti. Barem ne prema dva fitnes fiziologa. Doktorice Wendy Repovich i Janet Peterson su sastavile listu deset najčešćih nutricionističkih mitova i zabluda.

    Jedenje ugljikohidrata čini vas debelima

    Ukidanje ugljikohidrata iz ishrane može imati kratkoročan gubitak kilograma efekat zbog gubitka vode u naslagama ugljikohidrata. No umjereno jedenje istih, neće dovoditi do povećanja tjelesne težine. Tijelo koristi ugljikohidrate za energiju te ako ih dugo ne uzimate, možete postati letargični.

    Pijenje osam čaša vode dnevno

    Trebate nadomjestiti vodu koju gubite disanjem, vježbanjem, radom. To ne znači uvijek 1,5 litar vode. Teško je izmjeriti koliko vode uzimamo kroz hranu i piće. Ako vam je urin blijedo žute boje, pijete dovoljno vode, a ako je tamno žute, onda trebate piti još. Ovo je najbolji indikator koliko tekućine trebate uzimati.

    Zrna smeđe boje su cjelovita zrna

    Smeđa prehrambena boja i aditivi mogu vas zavarati da mislite da je riječ o cjelovitom zrnu, bilo da je riječ o šećeru ili žitaricama. Čitajte etikete da biste bili sigurni da kupujete žitarice cjelovitog zrna. Potrudite se da uzimate 100 grama žitarica cjelovitog zrna dnevno, kako bi smanjili rizik od kardiovaskularnih bolesti, dijabetesa i moždanog udara.

    Jedenja jaja će vam povećati holesterol

    Ovaj mit je nastao jer žumanca imaju veću koncentraciju holesterola od bilo koje druge hrane. Ipak, nema dovoljno holesterola da bi predstavljao rizik za zdravlje, ako jedete jaja umjereno. Jedno jaje dnevno vam neće dići holesterol. Naprotiv, jaja su odličan izvor nutrijenata.

    Alkohol je loš za vas

    Opet, umjerenost je ključ. Dva decilitra vina i pola litra piva smatraju se umjerenim količinama i ne predstavljaju opasnost za zdravlje zdravoj odrasloj osobi. Svi alkoholi su antikoagulanti, crno vino sadrži i antioksidante, tako da male količine mogu djelovati i blagotvorno na zdravlje.

    Vitaminske dodatke bi svi trebali piti

    Ako jedete raznovrsno voće, povrće, žitarice, mliječne proizvode sa malim udjelom masnoća, nema potrebe da uzimate vitaminske nadomjeske. Ipak u vremenu u kojem živimo često se ne hranimo kako treba, tako da multivitamini postaju dio naše svakodnevice.

    Konzumiranje dodatnih proteina je neophodno da bi se dobilo na mišićnoj masi.
    Suprotno tvrdnjama nekih kompanija koje proizvode proteinske suplemente, konzumiranje dodatnih proteina neće vam pomoći da nabijete mišiće ukoliko ne trenirate sa tegovima u isto vrijeme. Naprotiv, može vam stvoriti još više problema. Ako pretjerate sa proteinima, tijelo će morati da radi "prekovremeno" kako bi se oslobodilo viška i može postati iscrpljeno.

    Jedenje vlaknaste hrane stvara vam probleme ako imate Sindrom iritabilnog kolona
    Postoje dvije vrste vlakana, topive i netopive. Netopiva vlakna mogu uzrokovati probleme kod osoba sa SIK-om, dok se s druge strane topiva se lako apsorbuju i sprječavaju zatvor kod osoba sa SIK-om. Topiva vlakna nalaze se u većini žitarica.

    Jedenje neposredno nakon vježbanja ubrzaće oporavak

    Sportisti čiji trening zahtijeva visoku izdržljivost, odmah nakon treninga trebaju uzeti ugljikohidrate kako bi nadomjestili izgubljeni glikogen te malu količinu proteina. Oni koji se bave sportom koji zahtijeva snagu ne trebaju jesti odmah po završetku treninga.

    Dijabetes tipa 2 može biti spriječen jedenjem hrane sa malim udjelom glikogena.
    Visok nivo glukoze ne uzrokuje dijabetes, bolest uzrokuje otpornost tijela na inzulin. Hrana koja ne sadrži visok nivo glikogena može učiniti da nivo glukoze skoči, no to nije uzrok dijabetesa, nego samo simptom.
    ''Though nothing can bring back the hour of splendor in the grass, glory in the flower, we will grieve not, rather find strength in what remains behind.''

    William Wordsworth

  2. #2

    Odgovor: Mitovi o ishrani

    KROMPIR
    Neopravdano loša reputacija:
    Ovo povrće bogato je ugljenim hidratima i goji.
    Zdrava istina: Pečeni krompir (bez masnoće), srednje veličine, sadrži samo 160 kalorija i skoro 4 g biljnih vlakana. Osim toga, naučnici su utvrdili da je krompir namirnica sa najvećim indeksom sitosti. Na ovoj skali namirnica koje brzo izazivaju i dugo održavaju sitost, nalazi se smeđi pirinač, hleb i testenine od integralnog brašna. Ljudi koji drže dijete sa niskim procentom ugljenih hidrata, obično izbegavaju krompir jer sadrži visok GI (glikemijski indeks), koji označava brzinu kojom neka namirnica podiže nivo šećera u krvi. Pojedini eksperti tvrde da namirnice visokog glikemijskog indeksa izazivaju glad i vode u preteranu produkciju insulina, što može da uzrokuje gomilanje masnog tkiva. Ipak, ova teorija nije naučno potvrđena.
    U svakom slučaju, GI predstavlja rizičan faktor jedino ako pojedete samo pečeni krompir i ništa više. Čim dodate još nešto - na primer, bareno povrće - ili ga jedete uz druge namirnice, organizmu je potrebno duže vremena da ga svari, te neće doći do dramatičnog skoka šećera. Iako su naučnici uočili neznatno veći broj obolelih od dijabetesa tipa 2 među osobama koje često jedu krompir, naročito pečeni, u najrizičnijoj kategoriji nalaze se gojazne žene koje jedu krompir umesto integralnih žitarica.

    KAFA
    Neopravdano loša reputacija:
    Ovaj napitak uzrokuje nervozu i podstiče anksioznost.
    Zdrava istina: Sa više antioksidanasa u jednom gutljaju nego zeleni ili crni čaj, kafa (bez obzira na to ima li u njoj kofeina ili ne) može da vas zaštiti od oboljenja staračkog doba, kao što su Parkinsonova i Alchajmerova bolest. Dodatna istraživanja pokazuju da crni napitak takođe može da redukuje rizik od srčanih oboljenja, kancera dojke, astme, kamenja u žuči, pa čak i karijesa i dijabetesa. Naučnici koji se bave prevencijom dijabetesa, otkrili su da samo jedna šolja kafe dnevno snižava rizik od dijabetesa (tip 2) za 13%, dok dve do tri šolje umanjuju rizik od ove bolesti čak za 42%. Naravno, nemojte da uzimate (bar ne često) dodatke kafi, kao što su šećer, šlag i čokolada.


    ŠKAMPI
    Neopravdano loša reputacija: Prepuni su kalorija i holesterola, što povećava rizik od srčanih oboljenja.
    Zdrava istina: Škampi mogu da budu zdravi za srce. Oni sadrže manje od jednog grama zasićenih masti u porciji od 30 g (oko 15 račića), a ne holesterol koji je osnovni krivac za povišenje nivoa lipida u krvi. Ipak, ono što škampi sadrže, važnije je od onoga što ne sadrže. Kao jedna od namirnica koja je prirodno bogata vitaminom D, oni ga imaju više nego šolja mleka, što predstavlja trećinu dnevno preporučene doze. S obzirom na činjenicu da mnogi ljudi ne uzima potrebne količine vitamina D (što povećava rizik od depresije, hipertenzije, osteoporoze i autoimunih poremećaja), bilo koja namirnica koja je bogat izvor ove materije treba da bude zastupljena u ishrani. Ukoliko su vas uplašili brojni napisi u štampi o visokom sadržaju olova u ribi, možete slobodno da odahnete. Istraživanja pokazuju da se škampi nalaze na poslednjem mestu na listi morskih plodova po sadržaju olova. To znači da možete nedeljno da pojedete do četiri porcije (100 g) bez bojazni.

    GOVEDINA
    Neopravdano loša reputacija:
    Svaki komadić govedine "napakovan" je kalorijama i zasićenim mastima koje začepljuju arterije.
    Zdrava istina: Do četiri porcije govedine nedeljno, u količini od 100 g, sasvim su OK za ženu. Naravno, to se odnosi na posnu govedinu. U protekloj deceniji, mesna industrija promenila je način uzgoja i ishrane stoke zbog proizvodnje posnijeg mesa. Danas govedina sadrži zdraviji odnos "dobrih" i "loših" masti nego što je to ranije bio slučaj. Osim toga, govedina sadrži konjugovanu linoleinsku kiselinu, vrstu zdrave masti koja, pokazuju istraživanja, snižava "loše" holesterole, kontroliše telesnu težinu i blokira kancer. To znači da porcija mešanog povrća i 100 g posne govedine ili ista količina steka sa salatom za večeru može da bude korak ka prevenciji bolesti. I ne samo što umerene količine govedine obezbeđuju 39% dnevno potrebnog vitamina B12, već pružaju i 36% dnevnih potreba cinka i 14% gvožđa - dva minerala koja često nedostaju u organizmu žena.

    TAMNO PILEĆE MESO
    Neopravdano loša reputacija: Pileći batak ukusniji je od belog mesa, ali je pun masnoće.
    Zdrava istina: Tamnije pileće meso zaista sadrži tri puta više masnoće nego belo, ali ti ekstra grami su primarno nezasićeni. Osim toga, 100 g mesa sa bataka obezbeđuje gotovo 25% više gvožđa, dvostruko više roboflavina i cinka nego ista količina belog mesa, a sadrži tek 38 kalorija više. No, bez obzira na sve, nemojte nikada da jedete kožicu, jer ona dodaje nepotrebnih 60 kalorija i 8 g masnoća (uglavnom zasićenih). Dobra vest je što možete da zadržite kožicu tokom kuvanja jer studije pokazuju da ona ne utiče na ukupni sadržaj masnoće, a čini meso ukusnijim.

    PEČURKE
    Neopravdano loša reputacija: Ne sadrže vitamine i gotovo da nemaju nikakvu hranljivu vrednost.
    Zdrava istina: Pečurke sadrže neke od važnih materija koje učestvuju u borbi protiv bolesti. Šampinjoni, bukovače, šitake i druge vrste gljiva sadrže supstancu koja stimuliše leukocite (bela krvna zrnca) da povećaju produkciju hemijskih materija koje uništavaju ćelije raka. Samo 100 g pečuraka (oko 15 većih plodova) pružaju više od 30% potrebne količine riboflavina, nijacina, vitamina B5, bakra i kalijuma - i to sve za 100 ckal.
    Osmeh je kriva linija koja ispravi sve..skoro sve..


  3. #3

    Odgovor: Mitovi o ishrani

    Koliko pažnje obraćamo na pića i to koliko svako od njih kalorija nosi?
    Jako malo..
    Mnoga pića su prave kalorijske bombe i kad se sve sabere, dobije se jedan čitav obrok viška koji unesemo u organizam..i onda se pitamo odkud se gojimo kad ne jedemo..samo pijemo..

    Evo jednog zanimljivog teksta o tome koja pića su bezopasna, a koja su puna kalorija..




    Đus

    Šta sadrži? Soku od pomorandže se ne dodaje šećer. Ako je reč o industrijskom proizvodu, sok se podvrgava kratkotrajnoj pasterizaciji koja ubija bakterije i produžava mu rok trajanja.
    Za i protiv
    Dobar izvor vitamina C. Industrijski sok treba čuvati u frižideru i popiti pre nego što mu istekne rok trajanja. Jednom otvoren sok treba popiti u roku od tri do četiri dana.
    Kalorijska vrednost: sto mililitara soka sadrži oko 34 kcal.

    Gazirani napici

    Šta sadrže? Osnovni sastojci su: voda, šećer, ugljen-dioksid i arome; u napicima s voćem (tipa oranžade, limunade i sl.) sadržaj voća ne bi trebalo da bude manji od deset odsto
    Za i protiv
    Podstiču varenje, ali mogu da izazovu i nadimanje i u nekim slučajevima gastritis i gasove; obratite pažnju i na visok sadržaj šećera
    Kalorijska vrednost: oko 40 kcal u 100 ml

    Voćni sokovi


    Šta sadrže? Nektar sadrži voćnu pulpu (od 20 do 50 odsto) i šećer, dok prirodni sok sadrži samo voće Za i protiv
    Voćni sokovi bez šećera dobar su izvor minerala i vitamina; nektar, pošto je prilično sladak, može da poveća žeđ umesto da je utoli
    Kalorijska vrednost: u 100 ml nektara ima 60, a u istoj količini soka 40 kcal

    Ledeni čaj i kafa

    Šta sadrže? Vodu i čaj (crni, zeleni ili od lekovitog bilja) ili kafu i, skoro uvek, šećer, i to u količini koja nije zanemarljiva (oko deset odsto)
    Za i protiv
    Gasi žeđ i puni baterije zahvaljujući visokom sadržaju kofeina; nemojte, međutim, da ih pijete uveče zato što mogu da poremete san.
    Kalorijska vrednost: ako sadrže šećer, u 100 ml ima oko 32 kcal; ako su bez šećera, možete da ih pijete bez straha da ćete se ugojiti (0 kcal)

    Pivo


    Šta sadrži? Dobija se fermentacijom ječmenog slada i hmelja, sadrži nizak procenat alkohola (2-6 %), a može da bude svetlo ili tamno
    Za i protiv
    Osim minerala i vitamina, sadrži antioksidanse koji štite srce, ali to ne znači da treba da preterujete - ipak je to alkoholno piće, a osim toga, izaziva nadimanje
    Kalorijska vrednost: od 35 do 50 kcal u 100 ml

    Vino

    Šta sadrži? Dobija se fermentacijom grožđanog soka bogatog šećerom, koji se pretvara u alkohol; procenat alkohola ide od šest (penušava vina) do 18 (ojačana vina)
    Za i protiv
    Naročito je zdravo crno vino koje snižava loš holesterol i štiti kardiovaskularni sistem; preporučuju se najviše dve čaše dnevno
    Kalorijska vrednost: oko 70 kcal u 100 ml

    Rakija

    Šta sadrži? To je destilat dobijen od voća ili otpadaka grožđa korišćenog za proizvodnju vina; ima veoma visok procenat alkohola, i do 50 odsto
    Za i protiv
    Zbog visokog procenta alkohola može da umanji mentalne sposobnosti i prouzrokuje glavobolju, naročito po toplom vremenu; ima prilično kalorija, a ne sadrži hranljive materije neophodne organizmu
    Kalorijska vrednost: oko 235 kcal u 100 ml
    Osmeh je kriva linija koja ispravi sve..skoro sve..


Slične teme

  1. Urbane legende i mitovi
    Autor memento u forumu Psihologija
    Odgovora: 8
    Poslednja poruka: 23.02.2011, 20:00
  2. Slovenske legende i mitovi
    Autor Flex u forumu Istorija
    Odgovora: 27
    Poslednja poruka: 03.05.2009, 10:11
  3. Zablude o nezi tela, ishrani i zdravlju
    Autor Goga u forumu Lepota
    Odgovora: 9
    Poslednja poruka: 24.12.2008, 15:52
  4. Sladoled u ishrani
    Autor djuri64 u forumu Kulinarstvo i ishrana
    Odgovora: 1
    Poslednja poruka: 14.06.2007, 11:45

Tagovi za ovu temu

Vaš status

  • Ne možete pokrenuti novu temu.
  • Ne možete poslati odgovor.
  • Ne možete dodati priloge
  • Ne možete prepraviti svoje poruke
  •