Aerodrom "Ecka "za vreme WW II
Prikaz rezultata 1 do 3 od ukupno 3
  1. #1

    Aerodrom "Ecka "za vreme WW II

    Drugari Pozdrav !

    Malo sam istrazivao u poslednjih "desetinu" meseci,sto po netu,sto po raznim knjigama i slusajuci ljude koji su imali sta da mi kazu o ovoj temi i nastao je ovaj text.
    Nadam se da ova tema nije zakljucena i da ce se pojaviti jos informacija a mozda i neka fotografija.

    1942 Nemci poceli radove na izgradnji aerodroma Ecka. Za potrebe aerodroma je od seljaka oduzeto 1158 h zemlje,i svi seljci su obesteceni.Dimenzije betonske piste su 1800m duzina i 50m sirina. Ispod piste postoje kanali za drenazu koji se spustaju ka reci Begej koja je udaljena oko 1km od piste.Ozidani su ciglom.I u besprekornom su stanju i danas. Aerodromske zgrade su bile na prostoru danasnje Toplane (neke toplanine zgrade su zidane na temeljima tih aerodromskih zgrada) i bivse Industrije Mesa "BEK" a to je oko 4km udaljenosti od pocetka piste. Na ceom tom prostoru su bile izgradjene stajanke i prilazne piste.

    U Velikom Beckereku osim Kreis Kommandatur 812( OK.I.812) i OK.I.823 bila je i Fliegerhorst-Kommandatur A(o)113/XVIII (letacka komanda) koja je formirana 01.04.1944 u Vel. Beckereku. Ta jedinica je imala zanimljiv put:
    Nastala je 26.08.1935 u mestu Vilsech kao "Fleigerhorst-Kommand Vilseck"
    - Marta .1940 dobija novo ime " Fleigerehorskkom. E32/XIII
    -20.05.1940 prelazi u Bastogne- Bizerny
    -od juna do jula 1940 je u St. Marie (Francuska)
    -jula 1940 do oktobra 1942 je u St. Nazare (Francuska) kada menja oznaku u A 209/XVII
    -septembra 1943 dolaz u Vel.Beckerek
    -01.04.1944 menja oznaku u A(o) 113/XVIII i raspusta se decembra 1944



    Kazu ljudi da je su aerodroma Ecka odlazili avioni ka Ukraini i Rusiji u akcije ali te podatke nisam pronasao u knjigama sto sam umao na uvid.Posto je imao prilicno veliku pistu (kada je bio otvoren bio je najveci aerodronm sa betonskom pistom na svetu!) sletali su i veliki transporteri tipa: ME 323 D "Gigant232,Ju 52, Ju 88C ,Ju87,Do217,Do217N,Hs129,Fw190F...

    Tokom 1944 godine na aerodrom su pocele da pristizu avioni iz jedinica koje su se povlacile sa teritorije Grcke.

    Po prici tada 17-togodisnjaka na prinudnom radu na aerodromu radili su kao ratni zarobljenici Talijanski vojnici koji su nakon kapitulacije Italije povuceni sa istocnog fronta . Poginuli su prilikom napada Sovijetske avijacije kada je pogodjen njihov kamion u kome su bili.

    Takodje iz price ljudi koji su tada bili na radu na aerodromu transportnim avionima su donosena tela Nemackih vojnika koji su poginuli na Istocnom frontu i sahranjivani su na katolickom groblju u Vel. Beckereku.Sezdesetih godina proslog veka svi su prebaceni u zajednicku neobelezenu grobnicu.



    Sledece jedinice su bile stacionirane na aerodromu :

    - Jedinica Stab II/SG10 (Lovacka eskadrila)
    Formirana je 10.1943 od Stab-a IV./SKG10 u Berdichevu u Ukraini.Na areodrom Ecka de dosla 26.9.1944 i bila do oktobra 1944.Raspustena je maja 1945 ali se nezna tacno u kom mestu.Postoje 5 aerodroma gde se to moglo desiti.Bad Voslau,Markersdorf,Horsching,Wels ili Zeltweg
    U vreme boravka na aerodromu Ecka zapovednik jedinice je bio Major Gutz Baumann
    U svom sastavu je imala:
    - Fw190F/G 25 aviona




    - Jedinica 13./SG151 (Lovacka eskadrila)
    Formirana je u Velikoj Gorici 18.10.1943. Na Aerodrom Ecka je stigla 4.6.1944 a otisla sa aerodroma avgusta.1944.Rasformirana je 5.5.1945 u Auns-u (Danska).
    Komandant je bio :Hptm Hans Steinwachs.
    U periodu boravka "kod nas" u njenom sastavu su bili avioni:

    -Fw 190F-8 stiglo je 13 aviona.Jula je stigao jos jedan tako da je prilikom odlaska bilo ukupno 14 aviona.To su bili novi avioni,direktno pristigli iz fabrike.

    Juna su dosli na remont sledeci modeli aviona koji su nakon popravki otisli sa aerodroma:

    - Ju87D-1 (1 kom.)
    - Ju87D-3 (4 kom.)
    - Ju87D-5 (2 kom.)



    - Jedinica II/SG151
    Nastala u Zagrebu (tada Agram)18.10.1943 a rasformirana 25.4.1945 u Ingolstadtu,Nemacka.
    Na aerobromu Ecka je bila od februara 1944 do 31.3.1944. U to vreme je zapovednik jedinice bio Hptm Hans Steinwachs.

    U svom sastavu je imala :
    -Ju87D-3 februara 1944 je bilo 112 aviona,od toga je posle remonta otislo 8 aviona.Marta je posle remonta otislo jos 15,tako da je ostalo ukupno 89 aviona.
    -Ju87D-5 Februara 1944 je bilo 13 aviona. Doslo je 5,od kojih jedan nov a 4 iz drugih jedinica.Ukupno 18
    marta je doslo 11 aviona,od kojih 5 novih,5 sa remonta i jedan iz druge jedinica.Jedan je otisao sa remonta.Sto je ukupno 28 aviona
    -Ju87D-1 Bilo je februara 1944 32 aviona,otislo je 12 i ostalo 20 aviona
    Marta je otislo jos 2 aviona tako da je ostalo 18
    -Ju87B-1 Februara je jedan avion bio na remontu i zatim otisao u svoju jedinicu
    -Ju87R-2 Februara je bilo 11 aviona na remontu,9 je otislo a preostala 2 su otisla u martu
    -Ju87R-4 Februara je bio jedan avion na remontu i nakon remonta se vratio u svoju jedinicu
    -Ju88A-4 Februara je na remontu bio jedan avion a nakon remonta,marta se vratio u svoju jedinicu
    -Ju87G-1 sredinom februara je doslo na remont 6 aviona .Marta su 2 posle remonta otisla
    -Ju87G-2 krajem februara je doslo iz drugih jedinica 5 aviona
    -HS129B-1 Bilo je u sastavu jedinice 3 aviona
    -HS129B-2 Bilo je 14 aviona u sastavu jedinice




    * Jedinica Stab II/NJG100 (Nocno lovacki skvadron)
    Formirana je u Nisu juna.1944.U Ecku je stigla avgusta 1944 i ostala do 21.9.1944.Rasformirana je maja.1945 u Pragu
    U stabu su bili: Hptm Urlich von Meien
    Major Paul Zorner (po informaciji od 29.11.2010 jos je ziv i zivi u Stutgartu)
    Borbene akcije: 10.8.1944 II/NJG100 pilot: Ofw Maisch protiv Lancastera (iznad Dunava na 3000 m.
    14.9.1944 II/NJG100 pilot: Ofw Maisch protiv DS-84 na 800m

    -Piloti sa brojem pobeda koji su boravili na aerodronu Ecka:
    Major Paul Zornel 59 pobeda
    Ofw Hans Karl Maisch 26 pobeda

    -Jedinica je imala oznaku na avionima: W 7 (svastika) _ C


    U periodu boravka na aerodromu u njenom sastavu je bilo :

    -Ju88C-6 bilo je 10 aviona,a na remont je doslo u avgustu 10 aviona od kojih je 9 vratilo u maticne jedinice.U septembru su dosla jos 3 aviona na remont i posle popravki su otisla.
    -Ju86G-1 Bilo je 17 aviona u sastavu jedinice.Na renontu su bila 2 aviona koja su dosla i otisla septembra
    -Ju88A-4 Avgusta je jedan avion bio raremontu i otisao
    -Fw189A-4 Bilo je 5 aviona
    -DO217 Na remont je u avgustu doslo 6 aviona,septembra je dosao jos jedan.Svi su ostali kasnije u jedinici.
    -DO217N-1 Bilo je 16 aviona
    -DO217N-2 Bilo je 20 aviona.Na remontu je u septembru bilo 2 aviona koji su nakon toga otisli .



    - Jedinica 1/NJG200
    Formirana avgusta 1943 Siverskaya,verovatno u Ukraini.Raspustena 27.juna 1944 u Velikom Beckereku.
    Imala je u sastsavu Ju88C-6 i Bf 110E-3. Nisam pronasao podatak o broju aviona.

    -Jedinica je imala oznaku na avionu : 8 V (svastika)

    -Piloti sa brojem pobeda koji su boravili na aerodronu Ecka:
    Oblt Jank 5 pobeda



    - Jedinica 5/NJG100
    Formirana maja 1944 iz delova 1/NJG200 u Velikom Beckereku.Raspostena maja.1945 u Pragu.
    Imala je u sastavu Ju88C i Bf 110.Nemam podatke o broju aviona.

    -Jedinica je imala oznaku na avionima: W 7 (svastika) _ K






    04.1944-10.1944 bila je na aerodromu jedinica "I/Luftriachrichten-Regiment Sudost". Komandant je bio "Obstlt Alexan Brede.

    Jedinica je bila oformljena u Atini 01.1943 a raspustena u V.Beckereku 10.1944



    O Desantu na Drvar se zna dosta,ali samo da napomenem da je stab grupe"Rypka" bio na aerodromu Ecka i da je 25.05.1944 sa aerodroma krenula grupa iz sastava II/TG4 sa 40 JU52 i 314 padobranca iz SS-Fallschir. Batallon i jedrilice DFS 230s iz 340
    Luffwaffe grider jedinice sa 350 vojnika .Komandant akcije je bio Major Morsmann (koji je poginuo za vreme desanta).



    16.04.1944 15AF USAAF je pocela bombardovanje ciljeva u Rumuniji Brasov i Turn Severin tako da su na udaru bili i aerodromi u Kovinu,Starcevu,Alibunaru,Pancevu, Orlovatu i Ecki. Gde je pocetkom septembra u jednoj od akcija unisteno oko tridesetak aviona na areodromu Ecka.

    8.septembra 1944 je od strane 325-te Lovacke grupe izvrsen napad na arepdrom Ecka i ovde je deo izvestaja nakon povratka sa misije:

    "The 325th Fighter Group, which had the following Fighter Squadrons attached, was in North Africa, and Italy. The 317th fighter Squadron, the 318th Fighter Squadron, and the 319th Fighter Squadron.
    In the book, "CHECKERTAIL CLAN, The 325th Fighter Group in North Africa and Italy".
    by Ernest R. McDowell and William N. Hess, the following information is found on page 56.

    "The next Yugoslavian target to feel the fury of the Checkertails was the airfield at Ecka, which was visited on 8 September. F/O Tom Rogers was hit on a pass and was last seen after pulling up, smoking. Dispite his loss each pilot pressed home between five and eight passes, destroying 22 Ju 52's, 7 FW 190's, 5 Fi 156's, 19 Ju 88's and one each Me 109, Hs 126, Me 110, Hs 129 and Me 410. These were all confirmed by gun camera film or later photo reconnaissance. On the way back, the Group hit another airfield at Petrovgrad and added 3 Ju 52's and 2 Fi 156's to the count. This action resulted in the 325th being cited by Brig. General Strother, CG of XV Fighter command, who commented": "This is the most throughly effective strafing attack I have ever known in terms of the completeness of the destruction accomplished".


    Posle rata 12.09.1945 je osnovano Vojno Vazduhoplovno Uciliste sa sedistem u Pancevu gde su iz "Prve pilotske skole " iz Zadra dolazili piloti na dalju obuku. Razvijena su 4.skolska puka u Kovinu,Ecki,Alibunaru i Omoljici gde su piloti imali osnovnu,lovacku,izvidjackui jurisnu obuku. Nakon izbijanja krize IB,aerobrom Ecka je iseljen sa svom opremom u Mostar.

    Vojska Jugoslavije je na raspolaganju posle rata imala 5 aerodroma sa betonskim pistama: Zemun,Kovin,Sombor,Pleso i Ecku.

    Dosla je i 1948. godina i rezolucija Informbiroa.Posto je aerodrom Ecka zbog svojih karakteristika bio veoma povoljan za sletanje transportnih aviona,naredjeno je od drzavnog vrha FNRJ da se delimicno onesposobi pista i zatrpa zemljom.Pista je zatrpavana ne samo sa zemljom nego je iz obliznjih farmi donoseno i stajsko djubrivo i bacano na pistu.

    Za vreme NATO agresije 1999 prilikom kopanja rovova u blizini aerodroma pronadjen je konzerviran moror od Fw190.


    Ali da se vratim jos na timu :zasto bas Ecka ? Kazu ljudi da je na tom mestu najbolja "Ruza Vetrova" u celoj okolini(blizoj i daljoj). Da kada je Surcinski aerordom zatvoren zbog magle u Ecki mnogo puta je bilo vedro.
    I jos nesto,pustio sam sebi mastu na volju jednu teoriju.U knjizi "German Secret Flight Test Centres to 1945 " na strani 70.nasao sam podatak da je Komandant najveceg Nemackog opitnog aerodroma Rechlin, Reich Major Schonebeck (1938 kada je
    otisao sa aerodroma imao pod komandom 754 oficira ,2559 vojnika i 3113 civila !!!). 1938 god. postavljen za vojnog atasea Nemacke u Beogradu. Mozda je Major Schonebeck trazio i nasao mesto za jedan od mogucih aerodroma za poslove na kojim je on radio.

    Eto ,posle "kopanja" po netu,i jurnjavom za ljudima koji jos nesta znaju,listanja knjiga ,saznali smo nesto ali ima sigurno

    jos sto sta da se cuje. Tako da je svaki podatak vazan. Sigurno ima jos ponesto cega se nisam setio ali ima dana za pisanje.

  2. #2

    13 Odgovor: Aerodrom "Ecka "za vreme WW II

    Veoma zanimljiv text, svaka čast za trud i strpljenje!
    Veliki pozz
    Choose to know!!!

  3. #3

    Odgovor: Aerodrom "Ecka "za vreme WW II

    Poznate su mi ove informacije i slične postove sam slao na više foruma i jedan detaljniji tekst sam postavio i na sopstveni sajt.

    Što se tiče informacija u tekstu, pominjani drugi aerodrom u Petrovgradu (Gross Becskerek) je verovatno aerodrom Bagljaš, na kojem se sada nalazi industrijska zona.
    A kad pominješ katoličko groblje, ne znam na koje misliš, da li misliš na park na Bagljašu (Spomenik Bagljaš) u kojem se sad deca igraju na igralištu, a većina ljudi koja živi oko njega ni ne zna da svakodnevno hoda po grobovima. Ovde i sad mogu da se vide ostaci nadgrobnih spomenika, ali u neprepoznatljivom obliku i tek na par mesta.

    Za one avione koje je video 17 godišnjak, od jednog drugog tada 17godišnjaka sam čuo da su bili engleski - bili su crveni. Kamion u kojem su izginuli Italijani je bio prema priči žut i direktno je pogođen avio bombom.

    I sada postoje ljudi koji veruju da se ispod ovog aerodroma nalazi tajni podzemni aerodroj JNA i neki čak tvrde da su viđali avione kako izleću iz nekih otvora prema Begeju.

    Za vreme bombardovanja '99. je ovde sletelo par transportnih aviona i ostali su do kraja, maskirani.

    Sada je aerodrom mnogo manji, jer su mu delimično uništene piste, a na nekim delovima su izgrađeni objekti i industrijska zona.

    Opštinski sajt o aerodromu
    Stvoriću svoj mali raj i u njega primiti one koji su mi već u srcu.

Slične teme

  1. Sta znaci "Nezavisnost" i "Suverenitet"?
    Autor Skidatch_Mraka u forumu Politika
    Odgovora: 8
    Poslednja poruka: 29.03.2012, 17:30
  2. Šta je bilo moderno u "vaše" vreme?
    Autor biterlemon u forumu Moda
    Odgovora: 32
    Poslednja poruka: 08.02.2012, 16:30
  3. "Nova" i "stara" dijaspora
    Autor irnik u forumu Dijaspora
    Odgovora: 14
    Poslednja poruka: 10.10.2008, 09:20
  4. Od "Keca" do "Petice"
    Autor swba u forumu Spomenar
    Odgovora: 0
    Poslednja poruka: 19.12.2006, 08:29

Tagovi za ovu temu

Vaš status

  • Ne možete pokrenuti novu temu.
  • Ne možete poslati odgovor.
  • Ne možete dodati priloge
  • Ne možete prepraviti svoje poruke
  •