Filmska tehnika
Prikaz rezultata 1 do 11 od ukupno 11
  1. #1

    Filmska tehnika

    tema o profesijama i alatima vezanim za izradu filma.

    o snimateljima, scenaristima, majstorima rasvete, zvuka.... o razvoju tehnologije, o razvoju tehnike... o slichnostima i razlikama medju stvaraocima... o rezziji, o stilovima.... o osnovama, o istorijskom preseku, o tome kuda ide ovaj svet...



    ja chu da pochnem a vi, ako ste inspirisani, pridruzzite se....
    & underpaid......

  2. #2

    Odgovor: Filmska tehnika

    Profesija snimatelj

    Nijedan visokoškolski odnosno univerzitetski studij u prethodnih 30 godina nije toliko promijenio ukupnu sliku jedne profesije, a i umjetničkog i stručnog područja na kojem djeluje, kao studij Filmskog i televizijskog snimanja. Generacije akademskih snimatelja školovanih na Akademiji dramske umjetnosti bili su ona svježina koja se pojavila u trenutku kada kinematografija, a i narastajući medij televizije, nisu mogli crpiti svoju inspiraciju i snagu u sporadičnom regrutiranju i samoškolovanju filmskih i televizijskih snimatelja.

    Sudbina malih zemalja, kultura i sredina je u postojanju nekolicine velikana na područjima koja nisu od "nacionalnog" interesa, a nakon kojih ostaje i postoji velika praznina. Film, kao dio umjetnosti, ali i industrije, spada među njih. Akademsko obrazovanje u temeljnim filmskim i televizijskim zanimanjima stvara osnovicu i kritičnu masu koja omogućava uzlete profesije. Upravo je studij Filmskog i televizijskog snimanja, ali i ostali umjetnički studiji u dramskoj umjetnosti, omogućio stvaranje kritične mase, ali ne više srednjoškolskih samouka, već visokoškolski obrazovanih profesionalaca.

    Profesija snimatelj, poziv, zanat, tehnika, umjetnost, što je to?

    O nazivu i pozivu

    Photographer, cinematographer i videographer

    Prvi kreativni posao na filmu obavljali su oni koji su izumili film, a po prirodi stvari oni su bili i snimatelji. Nakon nekog vremena odijeljen je posao snimanja od uspostave reda pred kamerom, što je zadaća redatelja, pa je filmsko snimanje neko vrijeme izgubilo status umijeća. U prvim danima filma dok je svjetlo bilo tehnički uvjet, a ne kreativna sastavnica filmske slike, čovjeka koji je opsluživao filmsku kameru nazivali su jednostavno operator, operater ili kamerman . Upotrebom umjetnoga svjetla kamerman je dobio više zadataka, prostor tehničkog i umjetničkog djelovanja je proširen te je u produkcijama s engleskog govornog područja dobio naziv lighting cameraman.

    Razvojem filmskog izraza i profiliranjem snimateljskog stila u svjetlu i slici kamermani su promovirani na viši stupanj, a da ih se razlikuje od cijenjenih fotografa nazivani su filmskim snimateljima, te se u engleskom govornom području uspostavlja odnos photographer - cinematographer. Međutim kako je filmsko snimanje još uvijek u velikoj mjeri zastupljeno na televiziji, filmsko snimanje za taj medij na engleskom se govornom području često imenuje s photography za razliku od onog koje je namijenjeno kinoprikazivanju, a koje se naziva cinematography.

    Dugo je snimatelj obavljao sve poslove vezane uz sliku, od snimanja, opsluživanja i nošenja kamere do razvijanja filmske trake. Snimatelji su u većim produkcijama imali određenu pomoć no tek je 1914. godine Edwin S. Porter u tvrtci Famous Players-Lasky Company uspio pred kraj snimateljske i redateljske karijere dobiti stalnog asistenta snimatelja.

    Od početka prodora američkih filmova na europsko tržište pa do sredine 20-tih godina u Americi veće kompanije snimaju filmove s dvije kamere kako bi imali i drugi negativ tzv. strani negativ od kojih su se izrađivale kopije za eksploataciju. To dovodi do angažmana snimatelja koji se naziva drugi kamerman čija je zadaća bila postaviti kameru čim bliže osnovnoj i snimati isti kadar. S tom se praksom prekida nakon 1926. godine kada je Kodak proizveo kopirni pozitivski i negativski film.U imenovanju asistenata postoje različiti pristupi. Osim što je njihov naziv asistent snimatelja ponekad ih se naziva asistent kamere, dakle naprave, a ne snimatelja. U igrano-filmskoj produkciji obično su dva asistenta snimatelja od kojih prvi asistent pripravlja kameru za snimanje i upravlja oštrinom, a drugi asistent pomaže prvom i zadužen je za punjenje kaseta vrpcom i za filmsku klapu.

    U američkoj kinematografiji temeljenoj na snažnim filmskim studijima, u velikim produkcijama, kontrolu nad svim vizualnim aspektima filma zadobiva tzv. umjetnički direktor filma - art director zadužen za oblikovanje fizičkog prostora u kojemu se kreću glumci. Ta praksa ide toliko daleko da art director i njegovi suradnici scenograf i kostimograf crtaju svaki kadar u najsitnijim detaljima, određuju atmosferu i postav svjetla. Često se je i scenografa nazivalo art director, a danas je to zanimanja pokriveno nazivom production designer. Naravno, snimateljski posao bitno je zavisan o saradnji sa scenografom i kostimografom i njihovom autorskom izrazu. Položaj snimatelja pogoršao se je uvođenjem technicolor postupka snimanja u boji. Sam je postupak bio tehnološki zahtjevan, a i boja je bila velika nepoznanica. Uz složeni postupak snimanja s tri filmske trake veću su poteškoću predstavljali savjetnici za boju. U prvo vrijeme nužni, sa zahtjevima koji proizlaze iz složene tehnologije postupka snimanja i obradbe materijala u boji, vrlo su brzo nametnuli svoje viđenje filmske slike. Prvotno su bili uistinu samo savjetnici ali njihove su ambicije porasle te je utemeljena profesija color director odnosno redatelj boje na filmu. To je bilo zloglasno vrijeme za filmske snimatelje jer njihov su razvoj u kreiranju slike u boji sputavali tehnički i estetski kriteriji redatelja za boje. Dugo je godina američkoj kinematografiji i filmskim snimateljima trebalo da se oslobode tog nenaravnog sustava snimanja u kojemu je bio sputan razvoj njihova autorskog izraza.

    Uvođenjem zvučnog filma filmsko snimanje postaje tehnički i tehnološki vrlo složeno. U prvom razdoblju zvučnog filma na sceni se istovremeno snima s više kamera u više planova i iz različitih pravaca kako bi se moglo uz jednu zvučnu matricu imati više različitih slikovnih zapisa scene. Jedan od snimatelja dobio je zadaću koordinacije rada više snimatelja, postava svjetla, izbora objektiva, a njega se je osim za realizaciju slike konzultiralo i za scenografske, kostimografske i šminkerske zahvate. Taj glavni snimatelj ima za pomoćnike glavnog električara, tj. majstora rasvjete odnosno rasvjetara i glavnog scenskog majstora koji su na čelu su ekipe električara i scenskih radnika. Oni se brinu za postav i ugađanje rasvjete, kamere i ostale scenske tehnike. U velikim ekipama rasvjetar i scenski majstor imaju i zamjenike. S tako velikom ekipom i zaduženjima sasvim je prirodno da je taj snimatelj imenovan novim nazivom director of photography u značenju ravnatelja odnosno redatelja filmske fotografije i filmske slike.

    Uz direktora fotografije ostali snimatelji su izgubili mnogo na autorskom udjelu u kreiranju filmske slike te su svedeni na tehničke realizatore snimanja. Tako se snimatelj koji je podređen direktoru fotografije naziva operator kamere.

    Razvojem televizije i u radu s više elektroničkih kamera za snimatelj dobiva ime kamerman. Ponekad se za žene, kojih ima podosta u elektroničkoj kinematografiji, u stručnoj literaturi primjenjuje naziv camerawoman, a u njemačkoj terminologiji kamerafrau kao pandan kameramann-u sasvim uobičajeni naziv, bilo da se radi o filmu bilo o elektronici.

    Ponegdje u nekim televizijskim sredinama za prvoga u timu i najodgovornijega za sve vizualne aspekte snimateljskog rada uvriježen je već poznati naziv lighting cameraman, što odgovara zadacima koje obnaša director of photography na filmu. Usporedno razvija se profesija majstora (dizajnera) svjetla odnosno rasvjete koji oblikuju svjetlo u elektroničkim produkcijama s više kamera. Oni uglavnom nisu sa snimateljskim obrazovanjem, iako to nije pravilo, a vrhunac njihove profesije je status ligting director.

    Razvojem elektroničkog snimanja odnosno ENG/EFP produkcije uspostavlja se područje elektroničke kinematografije unutar šire odrednice video. U tim produkcijama kamermana unapređuju u snimatelja, televizijskog snimatelja ili pak elektronskog snimatelja. Toj se kategoriji snimatelja ponovo priznaje autorski i kreativni udjel u formiranju slike. U elektroničkoj produkciji kao vrhunac u profesiji snimatelj u nekim sredinama dobiva naziv videographer.

    Time bi bilo zaokruženo imenovanje snimatelja statičnih i pokretnih slika prema ishodišnim tehnologijama photographer, cinematographer i videographer.


    Kod nas je kao i na drugim televizijama ukupni posao kamermana različit od onoga koji snimatelj obavlja na filmu. Prevođenjem snimateljskog posla na posao kamermana on je podijeljen između više profesija i to između majstora rasvjete, glavnog kamermana, tehničara u kontroli slike, a sve pod tehničkim vodstvom inženjera. U takvoj podjeli posla u kojemu se miješaju ingerencije izrazito tehničkog i kreativnog dijela posla, rezultati rada i slikovni aspekti učinka kamermana pod većim su utjecajem tehničkih odrednica na koje pak sami ne mogu utjecati.
    & underpaid......

  3. #3

    Odgovor: Filmska tehnika

    za lakshe razumevanje:

    ...projekat u video produkciji uchenika srednje shkole kojim demonstrira lepezu tehnika korishchenja kamere kao shto su uglovi, pokret, fokus, kompozicija, osvetljenje....


    & underpaid......

  4. #4

    Odgovor: Filmska tehnika

    scenario

    ...najpre primer scenarija za film koji che te, pretpostavljam, svi prepoznati....

    THE HANGOVER
    Written by
    Jon Lucas & Scott Moore
    September 30, 2007






    EXT. BEL AIR BAY CLUB -- PACIFIC PALISADES, CA -- MORNING
    Its a beautiful spring morning in the Palisades. High atop
    the cliffs, looking out over the Pacific Ocean, sits the
    exclusive BEL AIR BAY CLUB. Workers bustle about the lawn,
    setting up a high-end wedding.

    [ext. (exterijer) BEL AIR BAY CLUB -- PACIFIC PALISADES, CA -- jutro
    Prelepo je prolechno jutro na palisadama. visoko na vrhu litice, gledajuchi na tihi okean, lezzi ekskluzivni BEL AIR BAY CLUB. radnici se uzzurbano krechu preko travnjaka, postavljajuchi skupuceno venchanje.]


    A STRING QUARTET warms up. A team of FLORISTS arrange
    centerpieces. CATERERS set the white linen tables...

    [zzichani kvartet se zagreva. tim cvechara aranzzira dekoracije na sredini stolova. ljudi iz keteringa postavljaju bele lanene stoljnjake....]


    INT. BRIDAL SUITE -- DAY
    A simple, classic wedding dress hangs on a closet door in
    this sun-drenched bridal suite. Sitting at the makeup table,
    surrounded by her bridesmaids, is the beautiful bride, TRACY
    TURNER, 20s. Shes busy doing her makeup.
    Just then, Tracys rich, stern FATHER, 50s, blows in.

    [enterijer. mladenachki apartman -- dan
    jednostavna, klasichna venchanica visi na vratima ormana u ovom suncem okupanom mladenachkom apartmanu. sedechi za stolom za shminkanje, okruzzena deverushama, je prelepa mlada. TRACY TURNER, dvadesetogodishnjakinja. zauzeta je shminkanjem. upravo tada, trejsin bogati, pozamashni OTAC, pedesetogodishnjak, upada u sobu.]



    MR. TURNER
    Any word from Doug?
    The way he spits out Doug tells us all we need to know
    about how Mr. Turner feels about his future son-in-law.
    TRACY
    No, but Im sure hes--
    Just then, Tracys CELLPHONE rings. She quickly answers it.
    TRACY (CONT'D)
    Hello?

    [G.TURNER
    Ima li glasa od daga?
    nachin na koji procedi dagovo ime govori nam sve shto treba da znamo o njegovom mishljenju o buduchem zetu.

    TRACY
    ne, ali sam sigurna da je --
    u tom trnutku zazvoni trejsin mobilni telefon. ona se uzzurbano javi.
    TRACY (ne znam shta znachi cont'd)
    halo?]


    INTERCUT WITH:
    EXT. MOJAVE DESERT -- MORNING
    Heat-waves rise off the Mojave. Standing at a lone, dustcovered
    payphone in the middle of the desert is
    VICK LENNON
    Hes in his late 20s, tall, rugged -- and currently a mess.
    His shirt is ripped open, his aviator sunglasses are bent,
    his lip is bloodied, and he clearly hasnt slept in days.


    [rez ka
    exterijer pustinja mohave -- jutro
    vrelina se dizze nad pustinjom mohave. stojechi kraj usamljene, prashinom prekrivene
    telefonske govornice u sred pustinje je
    VICK LENNON
    on je u kasnim dvadesetim, visok, mishichav - i trenutno u rasulu.
    koshulja mu je iscepana, naochare iskrivljene,
    usna raskrvavljena, i izgleda kao da nije spavao danima]


    VICK
    Tracy, its Vick.
    Parked on the dirt road behind Vick is his near-totalled 1967
    Cadillac Deville convertible; its scratched, dented, filthy -
    - and missing its passenger side door.
    Slouched inside are TWO OTHER GUYS, also looking like hell.


    [VICK
    trejsi, vick je.
    parkiran u prashini iza vickove glave je skoro potpuno havarisan cadilack deville kabriolet iz 1967; on je izgreba, ulubljen, prljav - i nedostaju mu suvozachka vrata.
    nabijena unutra su JOSH DVA LIKA, koji takogdje izgledaju uzzasno]




    TRACY
    Hey Vick!
    VICK
    Listen, honey...The bachelor party
    got a little out of control and,
    well...we lost Doug.
    TRACY
    (her jaw dropping)
    What?! But were getting married in
    like four hours!
    Vick squints at the rising sun.
    VICK
    Yeah, thats not gonna happen.
    CUT TO:
    TITLE OVER BLACK: 40 HOURS EARLIER


    [TRACY
    Hej Vick!
    VICK
    slushaju, dusho.... momachko veche
    se otelo kontroli malo, i
    pa ... izgubili smo Daga.
    TRACY
    (pada joj vilica)
    Shta!? Ali mi se venchavamo za
    kao chetri sata!
    Vick zachkilji na sunce.
    VICK
    Da, pa to neche da se desi.

    rez ka :
    naslov preko crnog : 40 sati ranije]



    ... u nastavku - forma i sushtina scenarija....
    & underpaid......

  5. #5

    Odgovor: Filmska tehnika

    format i stil

    format je struktuiran tako da jedna stranica scenarija je jednako jedan minut snimka. u scenariju za snimanje "shooting script"svaka scena je numerisana, i moguche da su date tehnichke smernice. u "beleshkama" u razlichitim fazama razvoja scene nisu numerisane i tehnichka uputstva su minimalna. standardni font za scenario je 12pt courier font.

    najveche komponente su akcija i dijalog. "akcija" se pishe u sadashnjem vremenu a "dijalog"je text koji lik izgovara. jedinstveno za filmski scenario, nasuprot pozorishnom komadu, je korishchenje slug lines"- to su uputstva ili dodatna objashnjenja koja nam istichu ono shto je vazzno u sceni. npr da li je dan ili noch, da li je scena u enterijeru ili exterijeru...


    format se sastoji od dva aspekta:

    1. uslovnosti izmedju tipa slova/fonta, proreda i poravnanja iz kojeg proizilazi standard od jedne stranice po minuti snimka. za razliku od amerike gde je courier font od 12pt obaveza, u evropi standardno koriste format papira A4 ali bez posebnog zahteva o tipu fonta i velichini slova.
    2. postavka pasusa za elemente scene (dijalog, zaglavlja scena, prelazne faze itd) koje konstruishu izgled scenarija.


    stil se sastoji od gramatike koja je specifichna za scenarija. gramatika se takodje sastoji od dva elementa:

    1. proze koja je orijentisana ka manifestaciji, tj. fokusira se u najvechoj meri na ono shto se chuje i shto se vidi na ekranu. ovakva proza mozze samo da da interpretacije i objashnjenja ako bi u suprotnom scena bila nejasna.
    2. shifrovano naglashavanje odredjenih tehnichkih ili dramskih elemenata, kao shto su prelazne scene, promene u perspektivi izlaganja, zvuchnih efekata, isticanje dramski vazznih objekata i likova koji govore izvan scene.


    tipovi scenarija


    scenarija se generalno mogu podeliti u dve vrste; "spec"scenario ili beleshka, i kupljen scenario.

    spekulativni (spec) scenario je napisan bez predhodnog avansa (nije unapred plachen) ili obechanja plachanja. sadrzzaj je obichno u potpunosti osmislio pisac scenarija, iako spec scenarija mogu biti napisana na osnovu postojechih dela, ili ljudi i dogadjaja iz zzivota.

    plache ili ugovoren scenario je napisao unajmljeni pisac. koncept je obichno razradjen mnogo pre nego shto je scenarista ukljuchen u rad, i obichno na njemu radi mnogo pisaca pre nego shto dobije zeleno svetlo.

    ...u nastavku o softveru za pisanje scenarija.....
    & underpaid......

  6. #6

    Odgovor: Filmska tehnika

    .... proces izrade reklame za old spice... mnogo govori o procesu izrade filma.....




    ...osim toga, duhovito je
    & underpaid......

  7. #7

    Odgovor: Filmska tehnika

    ove godine oskara za najbolji originalni scenario -> marc boal za hurt locker
    za adaptaciju (scenario po knjizi) -> geoffry flecher za precious
    Poruku je izmenio maski, 08.03.2010 u 03:51
    & underpaid......

  8. #8

    Odgovor: Filmska tehnika

    oscar 2010 - cinematography (kamera) - > mauro fiore za avatara
    & underpaid......

  9. #9

    Odgovor: Filmska tehnika

    pisanje scenarija se uchi ishchitavanjem gomile istih:

    scenario za avatara

    scenario za holmsa

    scenario za precious

    scenario za crtani film Up

    scenario za an education

    scenario za coraline

    scenario za terminator-salvation

    ... i josh monogo drugih sa iste adrese...
    & underpaid......

  10. #10

    Odgovor: Filmska tehnika

    ... kako to radi chase jarvis

    & underpaid......

  11. #11

    Odgovor: Filmska tehnika

    ... izrada kratkog animiranog filma meet meline korak po korak

    (otkrio - neobarocco)
    & underpaid......

Slične teme

  1. Filmska muzika
    Autor Muckota u forumu Muzika
    Odgovora: 290
    Poslednja poruka: 08.11.2015, 01:46
  2. Dekupaž / Decoupage tehnika
    Autor makilli u forumu Hobi - Uradi sam
    Odgovora: 0
    Poslednja poruka: 30.01.2015, 13:02
  3. Filmska pitalica
    Autor SQUAW u forumu Film i pozorište
    Odgovora: 139
    Poslednja poruka: 25.11.2010, 22:15
  4. Filmska igra bez granica
    Autor Kunic u forumu Spomenar
    Odgovora: 129
    Poslednja poruka: 11.05.2008, 01:28
  5. Tehnika i moda
    Autor goldie u forumu Moda
    Odgovora: 5
    Poslednja poruka: 14.07.2007, 09:34

Tagovi za ovu temu

Vaš status

  • Ne možete pokrenuti novu temu.
  • Ne možete poslati odgovor.
  • Ne možete dodati priloge
  • Ne možete prepraviti svoje poruke
  •